Ata Alp And


ATATÜRK VE HEYKEL-1 - MİMAR SİNAN


Atatürk, müzik, edebiyat, tiyatro, sinema, resim gibi sanat dallarına önem verirken, heykeli de dikkate değer bir noktaya koyup; “İnsanIar oIgunIaşmak için bazı şeyIere muhtaçtır Bir miIIet ki, resim yapmaz, bir miIIet ki, heykeI yapmaz, bir miIIet ki tekniğin getirdiği şeyIeri yapmaz; itiraf etmeIi ki o miIIetin iIerIeme yoIunda yeri yoktur…” demiştir.
Atatürk, ilerlemenin, olgunlaşmanın, uygarlığın yolunun heykelden geçtiğini vurgularken şöyle der: “Dünyada medeni oImak, iIerIemek ve oIgunIaşmak isteyen herhangi bir miIIet mutIaka heykeI yapacak ve heykeItraş yetiştirecektir AbideIerin şuraya buraya tarihi hatıraIar oIarak dikiImesinin dine aykırı oIduğunu iddia edenIer, din hükümIerini gereği gibi araştırıp inceIememiş oIanIardır ( 1923 ) (Atatürk’ün SöyIev ve DemeçIeri, CiIt:II, 1952)
Sanat varsa sanatçı da vardır tabii ki onun seçkin bakışında; resim ve heykel yapan, bilim ve fenden yararlananan, ulusların uygarlığa ilerleme yolunda da net bir tavır ortaya koyduğunu belirterek, sanatla uygarlık ve gelişme arasında bir bağ da kuran Atatürk, ulusuna bir öneri olarak da Mimar Sinan gibi evrensel bir isimi göstermiştir: “Sinan’ın heykeIini yapınız” (1935-(TTK BeIIeten, CiIt:III, Sayı:10, 1939, Lev:XCIII Atatürk eI yazısı ve imzası iIe yazmıştır)
Evrensellikten geri kalmayan bir çağdaş ve sanatsever lider olarak heykel sevgisini tüm yurda ilan eden Atatürk; “Aydın ve dindar olan milletimiz, ilerlemenin yollarından biri olan heykeltraşlığı en son derecede ilerletecek ve memleketimizin her köşesi, ecdadımızın ve bundan sonra yetişecek evlâtlarımızın anılarını güzel heykellerle dünyaya ilân edecektir.” (1923-Atatürk’ün S.D. II, s. 66) dedikten sonra o “Sinan’ın heykelini yapınız..” sözüne de açıklık getirir: “Mimar Koca Sinan’ın eserlerinin en yoğun bulunduğu İstanbul’da ve son şaheserinin yapıldığı Edirne’de, ona bir anıt dikilmelidir. Ancak, cumhuriyetimizin başkenti Ankara’da da bütün Türk büyüklerinin heykelleri ve anıtlarının dikilmesi, gelecek kuşaklara örnek olmaları bakımından gereklidir. 1935 (Afet inan, Mimar Koca Sinan, s. 67)
Tabii ki bu ara Mimar Sinan’ın Türk büyükleri içerisindeki yerini işaret ederken de, onun dışındaki Türk büyüklerine de vefasızlık yapan bir lider olmamaıştır… “Mimar Koca Sinan’ın eserlerinin en yoğun bulunduğu İstanbul’da ve son şaheserinin yapıldığı Edirne’de, ona bir anıt dikilmelidir. Ancak, cumhuriyetimizin başkenti Ankara’da da bütün Türk büyüklerinin heykelleri ve anıtlarının dikilmesi, gelecek kuşaklara örnek olmaları bakımından gereklidir.”
(1935-Afet İnan, Mimar Koca Sinan, s. 67)



YAZARLAR

  • Cumartesi 37.3 ° / 23.3 ° Açık hava
  • Pazar 38.3 ° / 22.4 ° Açık hava
  • Pazartesi 38.7 ° / 22.5 ° Açık hava
  • BIST 100

    2.444%1,60
  • DOLAR

    16,7493% 0,30
  • EURO

    17,4918% -0,20
  • GRAM ALTIN

    973,27% 0,34
  • Ç. ALTIN

    1605,8955% 0,34