DÜŞÜNCE - SANAT VE TOPLUM 12.05.2022 11:07:00 296 0
  • BIST 100

    2.375%0,00
  • DOLAR

    16,1050% 0,18
  • EURO

    17,2981% 0,01
  • GRAM ALTIN

    964,84% -0,14
  • Ç. ALTIN

    1591,986% -0,14

LİG TABLOSU

Takım O G M B Av P
1.Trabzonspor 38 23 3 12 33 81
2.Fenerbahçe 38 21 7 10 35 73
3.Konyaspor 38 20 10 8 21 68
4.Başakşehir FK 38 19 11 8 20 65
5.Alanyaspor 38 19 12 7 9 64
6.Beşiktaş 38 15 9 14 8 59
7.Antalyaspor 38 16 11 11 7 59
8.Fatih Karagümrük 38 16 13 9 -5 57
9.Adana Demirspor 38 15 13 10 13 55
10.Sivasspor 38 14 12 12 2 54
11.Kasımpaşa 38 15 15 8 10 53
12.Hatayspor 38 15 15 8 -4 53
13.Galatasaray 38 14 14 10 -2 52
14.Kayserispor 38 12 15 11 -7 47
15.Gaziantep FK 38 12 16 10 -8 46
16.Giresunspor 38 12 17 9 -6 45
17.Çaykur Rizespor 38 10 22 6 -27 36
18.Altay 38 9 22 7 -18 34
19.Göztepe 38 7 24 7 -37 28
20.Yeni Malatyaspor 38 5 28 5 -44 20
21.Denizlispor 40 6 24 10 -39 28
  • Çarşamba 31.3 ° / 18.9 ° Bulutlar
  • Perşembe 34.5 ° / 21 ° Açık hava
  • Cuma 36.9 ° / 22.7 ° Açık hava

Söyleşi: Demet Duyuler

Duygu Esen Ç.Ü. Devlet Konservatuarı Piyano Öğretmeni: “Piyanoda çift el kullanıldığı için beynin sağ ve sol yarım küresi aynı anda çalışıyor.”

Sevgili Duygu Esen sizi tanıyabilir miyiz?

1969 İstanbul doğumluyum. 1990 yılından beri Ç.Ü. Devlet Konservatuvarında Piyano öğretmenliği yapıyorum, ana meslek ve yardımcı meslek dersleri veriyorum 10 yaşında Ohannes Barsamyan’dan özel piyano dersi almaya başladım sonra piyano eğitimime  kızı Mari Barsamyan’la devam ettim. 1990 yılında Marmara üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesinden (lisans)  mezun oldum. Mezun olduğum yıl Ç.Ü. bünyesinde Devlet Konservatuvarı yeni kurulmuştu. Bir yakınımın tavsiyesiyle başvuruda bulundum ve kabul edildim. Öğrenci sayımız çok azdı. Tek piyano öğretmeni varmış Boguslaw Wodka. Ben ikinci piyano öğretmeni oldum. 1993 yılında Boguslaw Wodka danışmanlığında yüksek lisansımı tamamladım.

Ç.Ü. Devlet Konservatuvarının müzik eğitimi ile ilgili bilgiler verebilir misiniz?

Müzik Bölümü; nitelikli, alanında fark yaratan, donanımlı ve vizyon sahibi sanatçılar yetiştirmeyi amaçlamakta olup Piyano Anasanat Dalı, Yaylı Çalgılar Sanat Dalları (Keman Viyola, Viyolonsel, Kontrbas ), Üflemeli ve Vurmalı Çalgılar (Flüt, Obua, Klarinet, Fagot, Korno, Trompet Trombon ve Vurmalı Çalgılar) ile Kompozisyon ve Orkestra Şefliği Anasanat Dallarından oluşmaktadır

90’lı yıllarda Piyano eğitimine 6. Sınıfta başlanıyordu ve yarı zamanlı, tam zamanlı eğitim vardı.  Zaman içinde çocukların müzik eğitimine daha erken yaşta başlaması gerektiği düşünülerek (ki dünya üzerinde de böyle ) yaş ve sınıf aralığı değişti. Şimdi Konservatuvarımızda ilköğretim kademesinin 1.sınıfından itibaren yarı zamanlı eğitim, 5. sınıfından itibaren bu alanda sanatçı olmayı meslek olarak seçmiş öğrencilerin uluslararası eğitim sistemi içerisinde profesyonel, nitelikli, donanımlı birer sanatçı olarak yetişmelerine imkân sağlayacak tam zamanlı eğitim programı verilmektedir.

Çocuklarda müzik yeteneği nasıl fark edilir ve değerlendirilir?

Çocuk şarkı söyler, doğru notada söyler, okuldaki müzik dersi le ilgilidir, çalgı çalabilir, çalgı çalan birini can kulağıyla dinler. İşte bunları ailenin görmesi, anlaması gerekir. Çocuk okula gidiyorsa, bu durumda müzik öğretmenlerine çok iş düşüyor. Müzik öğretmeni, duyuşu olan, karışık ritimleri algılayabilen, müziğe karşı yeteneği olan çocuğu keşfederek konservatuvara yönlendirmelidir. Çünkü herkesin belirli konularda yeteneği vardır. Bunu geliştirmesi gerekiyor. Çocukların da yeteneğinin erken yaştaki tespiti önemlidir.

Çocuklar için piyano öğrenme yaşı kaçtır ve çocuk için piyanonun önemi nedir?

Çocuk için en erken piyano öğrenme zamanı okuma yazmayı öğrendiği andır. Bu durumda duygusu oturmuş bir çocuk enstrüman öğrenirken hiç zorlanmayacaktır. Yetenekli bir çocuksa koroyla ses eğitimine,  müzik eğitimine başlamalıdır.

Müzik eğitiminde piyanoda çift el kullanıldığı için beynin sağ ve sol yarım küresi aynı anda çalışıyor. Bu konuda yapılmış bilimsel çalışmalarda da yer alıyor. Çocukların zihinsel yapılarını geliştiriyor ve bu çocuklar öncelikle matematik ve fen dallarında olmak üzere pek çok alanda diğerlerine göre daha başarılı oluyor.

Bu konuda piyano öğretmeninin önemi nedir?

Her çocuk eşit değil ve her çocuğa aynı metodu uygulamak imkânsız. Bu nedenle öğretmene çok iş düşüyor. Her çocuğa farklı yaklaşmalı, çocuğa piyano çalmanın nasıl eğlenceli olabileceğinin öğretilmesi şart. Öğretmen çocuğun ruhuna girecek.   Tembellik yapan çocuğun limitini algılamalı çok fazla zorlayarak piyanodan soğutmamalı. Bireysel eğitimde çocuk hocasının ekolunu takip ediyor. Hoca ile öğrenci arasındaki ilişki iyi olmalı ki,   insani iletişim başarısına yansıyor.

Müziğe yeteneği olan her birey piyano dersi almalı mı?

Tabii ki evet. Piyano eğitimi temel eğitimdir. Bazıları kulaklarını çok iyi kullanabiliyor. Bunların, konservatuvar gibi kurumlarda eğitim almalarını önemsiyorum. Buralarda ilköğretim,  lise ve lisan eğitimi verilmektedir. Meslek alanlarını erken yaşta seçebilmektedir.

Bazı çocuklarda kulak çok iyi olmayabilir. Ama sağ ve sol eli kullanma açısından ritmik ve görsel beynin gelişimi açısından piyano önemli bir destekleyicidir. Aileler yetenekli çocuklarına müzik eğitimini akademiden, kurslardan eğitim aldırmalı ve illa ki işin uzmanına başvurmalıdır. Her durumda çocuk müzikten kopmamalıdır.  Yaylı çalgı, nefesli çalgı, sesli şan dersi alan biri piyanoyu mutlaka görmek zorunda.  Bunlarında yan dersleri var. Solfej,  armoni, kontrpuan gibi. Bu alanda eğitim alanlar piyanoyu kullanma becerisini geliştirmektedir.

Konservatuvarların temel amacı nedir?

Konservatuarın temel amacı sanatçı adayları yetiştirmektir. Mesleki alanı ister çalgı, ister ses, isterse dans olsun asıl amaç kuvvetli müzik altyapısıyla donanmış, branşında üst düzey tekniğe sahip ustalar yetiştirmektir. Ana meslek sanatçı yetiştirmektir. Soliste buna dönük eğitim verilir.

Konservatuvar mezunlarının günümüzdeki iş olanakları nelerdir

Mezunlarımız yalnızca piyano değil, çeşitli branşlarda eğitim alıyor.  Yaylı çalgı, nefesli çalgı gibi. Ve meslek dışı kalmıyorlar. Özel okullarda, müzik dersanelerinde,  kurum ve kuruluşların (TRT ya da Kültür Bakanlığı vb.) koro ve orkestralarında, özel müzik mekânları, kayıt stüdyolarında iş bulabiliyor,  yurtdışında sanat aktivitelerine devam edebiliyorlar. Örneğin,  mezunlarımızdan Hande Küden Berlin Flarmoni Orkestrasında, Ezgi Kelleözü İspanya’da, Deniz Tahberer Kanada’da , Ezgi Sarıkçıoğlu İngiltere’de, benim oğlum Can Esen de Almanya’da hem eğitim görüp hem de sanatlarını icra etmektedir.  Çukurova Senfoni Orkestrasının önemli bir grubu mezunlarımızdandır.

 

 

Meslekte sahnenin önemi nedir?

Meslekte sahne çok önemli.   Dört duvar arasında eğitim olmamalı. Derste bin kere söylediğiniz şeyin sahnede deneyimlenmesi müthiş güzeldir. Bir çocuk sahneye ne kadar çok çıkarsa,  o heyecan, o ruh piyanistin heyecanını ileriye götürür, ilerlediğini görür. Sahneden haz alır. Sahneye çıkmak heyecanlı ve streslidir. Çocuk sahneye çıktıkça stresini yönetmeyi öğrenir. Konservatuarda öğrenciler yılda iki kez konser verir. Özel eğitim alanlar böyle olanakları pek bulamıyor. Bu durumda festivaller devreye giriyor. Adana bu alanda çok şanslı. Bu yıl 3. kez gerçekleşen, Çukurova Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Müdürü Piyano ASD Başkanı Prof. Ülviyye Güler’in çabalarıyla başlatıp devam eden Uluslararası “Adana Rhapsody” Piyano Festival ve Yarışması bizim öğrencilerimiz ve diğer katılımcılara önemli bir sahne deneyimi yaşatmaktadır.

Müzik festivalleri gençlere neler kazandırır?

Festivallerde, katılımcılar sahneye çıkma becerilerini geliştirip özgüven kazanırlar, sanatçı ruhunu hissederler. Hobi olarak yaptıklarını profesyonelliğe dönüştürebilirler.

Ayrıca, Festival platformunda Gülsin Onay, Cem Babacan gibi önemli sanatçılar,  alan uzmanlarıyla tanışırlar.  Yarışmaya katılanlar eksik olan yönlerini görüp tamamlarlar.

Sevgili Duygu, verdiğiniz çok değerli bilgiler için teşekkür eder, çalışmalarınızda başarılar dilerim.

Ben teşekkür ediyorum, ilginiz ve sorularınız için.

 

 

 

 

 

 

Haber Kaynak : ÖZEL HABER


SÖYLEŞİ: BETÜL ERDOĞAN

Şiir: Levent Karataş

GÜLSER KUT ARAT

Öykü: Recep Nas  

Söyleşi: Demet Duyuler

MUSTAFA GÜNAY

Turgut BAĞIR

ŞİİR: ŞAHİN TAŞ  

Söyleşi: Demet Duyuler

BİR RESSAM VE BİR TABLO: SEYHAN ASLAN HANOTTE

ÖYKÜ: ELİF DERVİŞ

KİTAP İNCELEME: MELTEM KOFOĞLU

DENEME: BEHİYE H. MALKOÇ

SÖYLEŞİ: DUYGU HARMANCI KARAGÜLLE

ADANA BİLGE KAĞAN İLKOKULU 4/D SINIFI ÖĞRENCİLERİNDEN ÖYKÜLER

Şiir: Mustafa Suphi

Mehmet BİNBOĞA

Seyhan CAN

Öykü: Leylâ SERPİL

Öykü: Kafiye MÜFTÜOĞLU

Öykü: Jale Sancak