Cumali KARATAŞ


***ŞARKILAR VE ŞİİRLER***


Ahmet Sağyaşar Musıki Derneği’nin 14 Şubat sevgi zamanlamasında verdiği konser estetik bağlamda birbiriyle en güzel örtüşen iki sanat dalı olan müzik-şiir birlikteliğine de göndermeler yapan bir konser olmanın yanı sıra; geleneksel şiirden  halk şiirine uzanan ve bugün bir kısır döngü içinde bu yöndeki tıkanmanın da boyutlarını ortaya koyan çağrışımlar yapar özellikteydi.    

            ŞARKILI ŞİİRLİ KONSER

Ahmet Sağyaşar yönetimindeki Ahet Sağyaşar Musıki Derneği Korosu’nun vermiş olduğu TSM konserinde bazı buluşmalar sanat adına güzellik taşıdığı dikkatlerden kaçmıyordu… Yesari Asım Arsoy, Şekip Ayhan Özışık, Fehmi Tokay, Zeki Müren, Zeynettin Maraş, Necdet Tokatlıoğlu, Teoman Alpay, Naci Tektel ve Burhaneddin Deran gibi güfte ve bestesiyle müziğe tamamen hâkim olup, çoğu da ses ve saz olarak da tanınmış olan sanatçılara konserde yer verildi. Konserin diğer bir farklı kesiti de; Türk Sanat Müziğine onlarca eserle hayat veren Sadettin Kaynak’la Vecdi Bingöl ikilisinin eserlerinin yanı sıra; Şekip Ayhan Özışık, Necdet Tokatlıoğlu ve Ali Şenozan gibi tanınmış bestekârların ikişer bestesinin yer almasıydı.

 

              BİR BAŞKA TEPEDEN

  Sana dün bir tepeden baktım aziz İstanbul!

  Görmedim gezmediğim, sevmediğim hiçbir yer.

  Ömrüm oldukça, gönül tahtıma keyfince kurul!

  Sade bir semtini sevmek bile bir ömre değer.

 

  Nice revnaklı şehirler görülür dünyada,

  Lakin efsunlu güzellikleri sensin yaratan.

  Yaşamıştır derim, en hoş ve uzun rü'yada

  Sende çok yıl yaşayan, sende ölen, sende yatan.

                                               Yahya Kemal Beyatlı

 

          Kendi döneminin edebiyat yapı ve anlayışı içerisinde Türk edebiyatının çok önemli bir ismi olan Yahya Kemal Beyatlı, dikkat çekilecek bir noktadır ki, “şiirlerini mükemmel hâle getirmediği için sağlığında kitaplaştırmamıştır.” Ancak, ölümünden sonra kitap sahibi olan ve  adeta İstanbul’la özdeşen Yahya Kemal Beyatlı’ının konserde iki güftesi; “Feylosof Rıza” olarak anılan şair Rıza Tevfik’in ise bir güftesi yer alırken; Mehmet Erbulan, Ali Tekintüre, Bekir Mutlu ve Ayten Uğuralp gibi bestelere can veren günümüz güftekârları da dikkat çekiciydi.  

            Elbette ki ses ve saz olarak tüm arkadaşların konsere katkıları tartışılmazsa da; Ayfer Yarman, Ahmet Sağyaşar, Günnur Tanrıtanır, Osman Balceli, Erdal Kargören, Cahit Yardım, Mustafa Tekbıçak, Ceylan Kaşısarı, Aysel Ulaştırıcı, Figen Güler, Eftale Yalçın ve A. Hülya Özdemir gibi seslerle; profesyonelden amatöre Adana konserlerinin tanınmış saz ustalarından olup, konser akışında müzikal estetikle fiziksel uyumu örtüştüren kemani Tevfik Uğurlar ile birlikte udi Ercan Şen’ın yanı sıra, kanunilerden Cem Tanman ve Nüvit Kaya konseri sürükleyen deneyimli sazlardandı.    

           

SEVGİ/LİLER GÜNÜ

Şef Ahmet Sağyaşar yönetimindeki Ahmet Sağyaşar TSM Musikisi Derneği konserinin Günnur Tanrıtanır tarafından verilen sunusunda, konser şarkı ve özelliklerinin yeri geldikçe değinilmesiyle birlikte; 14 Şubat Sevgililer Günü’ne yönelik şiirsel göndermeler yapılırken, günün anlam ve önemi doğrultusunda, böyle bir zamanlamanın vurgulaması olarak da şef Ahmet Sağyaşar, arş.yazar Cumali Karataş’ın bir şiirini okuyarak konserin açılışını yaptı. Böyle bir konser akışının da devamı olarak ustaların bestelenen önemli şiirlerine de yer vererek ilerlediğimizde, şiirle müziğin sentezi olarak farklılık yansıtabiliriz.  

 

BAHAR AKŞAMLARI      …

Bahar akşamlarının sihirli gecesinden
Aydınlık bir sabaha uyanıyor gibiyim.
Yıllardır kalkmaz başım arzunun secdesinden.
Ne kadar sevsem aşka doyamıyor gibiyim.

                                            ***

Gözlerinin büyüsü salar beni her derde.
Sevdanın kıvılcımı varmış demek ki serde.
Yıllar yılı ümitle aradığım o belde
Sende ama güzelim bulamıyor gibiyim.

                                                                             Cumali Karataş

          *(İsmail Demirkıran/Nev'eser/Düyek/TRT-TSM Repertuar Nr:14741)

                   

            *KONSERE GİRERKEN         

Şef Ahmet Sağyaşar yönetimindeki Ahmet Sağyaşar TSM Musikisi Derneği’nin 14 Şubat 2022 Pazartesi günü vermiş olduğu, Günnur Tanrıtanır’ın sunduğu konser 2 bölüm hâlinde gerçekleşti. İlk bölümde Uşşak, Nihavent; ikinci bölümün ilk bölümünde Acemkürdü ve Muhayyerkürdü, ikinci bölümde Hicaz eserlerin yer aldığı konserde saz olarak: Tevfik Uğurlar (keman), Ercan Şen, Günnur Tanrıtanır, Bülent Mumoğulları (ut), Cem Tanman, Nüvit Kaya (kanun), Harun Atılgan, Erdal Kargören (ney), Bülent Uğurlar ve Ahmet Uçar (ritimsaz) yer alırken; Ayfer Yarman, Aysel Ulaştırıcı, Ceylan Kaşısarı, Figen Güler, Ferah Eker, Eftale Yalçın, Habibe Kılınç, Hülya Özdemir, Leyla Demiryapar, Nimet Cepe, Nezihe Müftüoğlu, Vijdan Karagöl, Nevin Eryiğit, Fazıl Yalçın, Cahit Yıldırım, M. İkbal Doğan, Mustafa Tekbıçak, M. Ali Utkan, Mehmet Say, Osman Balceli, Seyfi Çiçek, Turgay Şerefoğlu, Vedat Bıçakçı, Yusuf İnce ve Zeki İdem gibi solist ve koristlerden koro oluştu.

 

1  

Bestekâr M. Çelebi Komposoğlu’nun uşşak peşreviyle girilen Uşşak şarkılar bölümünün ilki olan, Süleyman Erguner’in, Yahya Kemal Beyatlı’nın şiirinden bestelediği “Ömrün Şu Biten Neşvesi” adlı Uşşak şarkıyı koro seslendirdi. Güfte ve bestesi Zeki Müren’e ait olarak devamında yer alan “Bir Tatlı Tebessümün”ü, Zeki İdem seslendirdi… Tabii burda, Zeki Müren dendiğinde temkinli durmak lazım bu çok yönlü sanatçı karşısında… Güzel sanatlarda eğitim gören, çizdiği desenlerle sanatsal mesajlar veren Zeki Müren, mükemmel Türkçesiyle aynı zamanda iyi bir hatip olduğu kadar da bir şair… Nerden bu hisse kapılıyorsunuz dediğinizde, salt yazdığı bestelenen şiirlerinden değil, bir zamanlar beğeniyle okuduğum, ”Bıldırcın Yağmuru” adlı kitabının bıraktığı bir ilenim olarak söyleyebilirim.  

Bir tatlı tebessümün bin vuslata bedeldir
Gözlerin hayat verir aşkın ise eceldir
İnan sevgilim sana benden başkası eldir
Gözlerin hayat verir aşkın ise eceldir

Konserin devam eden bölümünde,  Fehmi Tokay’ın, “Gelmedin Bir Kerre de Maada Neden”i, Fazıl Yalçın; Zeki Duygulu’nun, “Yasemenler Dile Geldi”yi Vijdan Karagöl; güfte ve bestesi Yesarı Asım Arsoy’un olan “Menekşe Gözler Hülyalı”yı, Leyla Demiryapar; güftesi Tuncer Önal’a ait olan, Ali Şenozan’ın, “Bu Aşkın Sonunda Ayrılık Varsa”  adlı bestesini Günnur Tanrıtanır ve Muzaffer Sarısözen’in, Sivas yöresinden derlediği, Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun:”Nerde bir türkü duysam şairliğimden utanırım” sözünü doğrulayan bir gerçeklikteki bazı güzel dizelerle özgün, bir Hüseyni türkü klasiği olan “Sarardım Ben Sarardım” adlı eseri ise Nezihe Müftüoğlu okudu.

 

     SARARDIM BEN SARARDIM

Sarardım ben sarardım senin için sarardım.
Baş yastıkta göz yolda her geçene sorardım.
Al dağlar, yeşil bağlar gurbette yârim ağlar.
Açtı mola şu Sivas'ın gülü yaprağı,
Çekti de bizi şu yerlerin suyu toprağı.

                              ***

Kayalardan , bulamadm ayarım.
Ben bu dertten ölürsem kaderime sayarım.
Al dağlar, yeşil bağlar, gurbette yârim ağlar.
Açtı mola şu Sivas’ın gülü, yaprağı.
Çekti de bizi şu yerlerin suyu, toprağı.

            Osman Bey’in Nihavent peşrevi ile giriş yapılan ikinci bölüme ise koronun icra ettiği,  bestesi Musa Süreyya Bey’in, “Bir Gün O Güzel Şaad Edecek” adlı eserle Nihaventlere devam edildi… Saadet Kaynak’la iyi bir ikili oluşturarak Türk Müziği’ne hayat veren Vecdi Bingöl’ün güftesi olan “Kalplerden Dudaklara” adlı eserin solisti Eftale Yalçın olurken; devamındaki Nihavent eserler olan; Emin Ongan’ın, Kamuran Özbir’in güftesinden bestelediği “Bahar Meltemidir Başımda Esen” adlı eser, A. Hülya Özdemir; güfte ve bestesi Şekip Ayhan Özışık’a ait olan “Yine Hazan Mevsimi Geldi” adlı şarkı, Osman Balceli tarafından seslendirilirken; Mehmet Erbulan’ın güftesinden Turhan Özbek’in besteleyip, Seyfi Çiçek’in seslendirdiği, “Bir Ben Sevdim Gönülden Bir de Mecnun Ben Kadar” adlı şarkının güftesi ise şiir adına sahip çıkılacak düzeydeydi…

Bir ben sevdim gönülden bir de Mecnun ben kadar
Sevmedim hiç kimseyi seni sevdiğim kadar
Ne sevildi bu kadar ne özlendi başka yâr
Sevmedim hiç kimseyi seni sevdiğim kadar

            Konserin devamında, Dursun Karaca’nın, Saadet Vural’dan bestelediği “Seninle Bu Aşkı Kaldığı yerden” adlı şarkı, Figen Güler; yine bestesi ve güftesiyle Şekip Ayhan Özışık’ın olan, “Ellerim Böyle Boş mu Kalacaktı” adlı eser, Ayşe Ulaştırıcı; güfte ve bestesi Zeynettin Maraş’ın olan, “İnleyen Nağmeler” adlı eseri M.İkbal Doğan gibi solistler tarafından  sunulurken; son eser olan, Aydın Ünsal’ın güftesinden Yıldırım Gürses’in Nihavend makamında bestelediği “Anla Artık Anla Beni” (Son Mektup)  adlı eser koro tarafından icra edildi.

Yıllar ne çabuk geçti o günler arasından
Bir tel saç onun kaldı bütün hatırasından
Hâlâ duyarım bin sızı ben her yarasından
Bir tel saç onun kaldı bütün hatırasından

 

            2   

            Konserin ikinci bölümünde İsmail Hakkı Bey’in Acemkürdi peşreviyle girilip; bestesi Selanikli Ahmet Bey’e ait olan: ”Bir Vefasız Yâre Düştüm” adlı Acemkürdi şarkıyı koro seslendirildi.  Ahmet Sağyaşar yönetimindeki koro tarafından geçilen diğer Acemkürdi şarkılardan, bestesi Muzaffer İlkar’ın olan, “Yükselen Nağmenle Bak” adlı eseri, Ayfer Yarman; Necdet Tokatlıoğlu’nun Ali Tekintüre’den bestelediği “”Ne Sen Beni Gördün Ne de Ben Seni”, Yusuf İnce; güfte ve bestesi yine Necdet Tokatlıoğlu’nun olan “Seviyorum, Özlüyorum” adlı şarkısını ise düet olarak Cahit Yardım ile Habibe Kılınç seslendirdiler. Şarkıların devamında, güftesi Bekir Mutlu, bestesi Kutlu Payaslı’nın olan, “Sen Nisansın Daha Ben Sarı Eylül” adlı şarkıyı Mustafa Tekbıçak; güfte ve bestesi Teoman Alpay’ın olan “Benim Güzel Beyaz Gülüm”ü, Mehmet Say seslendirilirken; Ayten Uğuralp’ın güftesini yazdığı, Ali Şenozan’ın “Hasreti Yıllara Sor” adlı sevilen eseri koro tarafından icra edilen Muhayyerkürdi şarkıların sonuncusu oldu.  

              HASRETİ YILLARA SOR

Hasreti yıllara sor ırağı yollara sor
Beni ellere sorma o mahsun kullara sor
Hasreti yıllara sor ırağı yollara sor
Beni ellere sorma o mahsun kullara sor

Kınalı ellere sor incecik bellere sor
Dalında boynu bükük sararan güllere sor
Kınalı ellere sor incecik bellere sor
Dalında boynu bükük sararan güllere sor

O yanık türküne sor şu geçen ömrüne sor
Elde arama beni a canım gönlüne sor
O yanık türküne sor şu geçen ömrüne sor
Elde arama beni a canım gönlüne sor

Kınalı ellere sor incecik bellere sor
Dalında boynu bükük sararan güllere sor
Kınalı ellere sor incecik bellere sor
Dalında boynu bükük sararan güllere sor

                                                     Ayten Uğuralp  

 

Neyzen Salim Bey’in Hicaz peşreviyle geçilen Hicaz makamı şarkılardan ilki,  koro tarafından geçilen, bestesi Bimen Şen’e ait, “Yıllar ne Çabuk Geçti O Günlerin Arasından” adlı hicaz şarkıydı. Güftesi Yahya Kemal Beyatlı’ya, bestesi, Münir Nurettin Selçuk’un olan şarkı olan “Aziz İstanbul”u, Erdal Kargören; bestesi Kadri Şençalar’ın olan, “Gönlüm Yaralı Bilmiyorum”u, Ceylan Kaşısarı seslendirdiler.

Gönlüm yaralı bilmiyorum yâr bana n’oldu
Gül renkli yüzüm aşkın için bak yine soldu
Artık yetişir hasretimiz yılları buldu
Vallâhi inan dertli gönül hep seni sordu

Naci Tektel’in, Ahmet Sağyaşar tarafından seslendirilen, “Haber Gelmez Gönül Virane Kaldı” adlı eserinin ardından; beste ve güftesi Burhaneddin Deran’a ait olan  “Pınarın Başında Su Verdin İçtim”  adlı hicaz türkü ile güftesi Rıza Teyfik’in, bestesi Suat Sayın’ın olan “Kalbimde Gizli Bir Sevgi mi Arar” adlı eser koro tarafından seslendirildi. 

Kalbimde gizli bir sevgi mi arar, gözlerime bakıp dalan gözlerin
Aklıma gelmeyen bilmece sorar. beni hülyalara salan gözlerin
Rûyâdır belki de bütün emeller, bakışın aklımı perîşân eder
Aşk masalından şarkılar söyler, beni hülyalara salan gözlerin

Son eser olarak koronun söylediği, izleyicilerle bütünleşen, “İzmir’in Dağlarında Çiçekler Açar” adlı marşla sona eren konserde grup hâlinde bulunan Atlas Engelliler Kulübü’nü temsilen Elif Daran adlı engelli bir çocuğun koroyu kutlayarak, Âşık Veysel’in “Uzun İnce Bir Yoldayım” adlı türküsünü eşlik edilerek söylemesi ve izleyicilerden alkış alması da, duygulanarak alkışlayan izleyicilerin konserin sonunda verdiği bir duyarlık tablosuydu. 

 

                    UZUN İNCE BİR YOLDAYIM

Uzun ince bir yoldayım
Gidiyorum gündüz gece
Bilmiyorum ne haldeyim
Gidiyorum gündüz gece

***

Dünyaya geldiğim anda
Yürüdüm aynı zamanda
İki kapılı bir handa
Gidiyorum gündüz gece

               ***

Uykuda dahi yürüyom
Kalmaya sebep arıyom
Gidenleri hep görüyom
Gidiyorum gündüz gece

                ***

Kırk dokuz yıl bu yollarda
Ovada dağda çöllerde
Düşmüşem gurbet ellerde
Gidiyorum gündüz gece

                                            Âşık Veysel Şatıroğlu

 



YAZARLAR

  • Perşembe 37.3 ° / 23.2 ° Açık hava
  • Cuma 36.9 ° / 23.9 ° Açık hava
  • Cumartesi 35.3 ° / 22.9 ° Dağınık bulutlar
  • BIST 100

    2.419%0,46
  • DOLAR

    17,2260% 0,06
  • EURO

    17,6103% 0,36
  • GRAM ALTIN

    965,68% 0,31
  • Ç. ALTIN

    1593,372% 0,31