Cumali KARATAŞ


YÖREMİZ BESTECİLERİNDEN ŞEF ADİL BOZKURT’LA GÖRÜŞTÜK


“İyi bir beste iyi bir güfteyle başlar.  Melodi yaratıcılığı çok geniş olmalı ve beste yapılırken yaşanmalıdır.; İyi bir güftenin de öyküsü olmalı. Bir şeyler ifade etmelidir. Yani şiirsel nitelikleri olmalıdır” diyen, musikide, sanat ve duyguya önem veren, musiki geleneğine bağlı bir besteci olan Adil Bozkurt; Türk müziğine katkı sağlayan, sanat ağırlıklı, nitelikli ve kalıcı besteler yapmak isterken; bestelerinde beğendirmek ve eğlendirmek gibi bir gayretinin olmadığını vurgulamaktadır.  

                                                                           

***Sevgili Adil Bozkurt kardeşim çok oldu görüşmeyeli, Adana’dan ayrıldınız? Şimdi nerdesiniz, müzikle iç içe yaşamınız hâlen devam ediyor mu? 

---Sevgili Cumali Bey, görüştüğüme çok sevindim. 2008 yılında Antalya’ya yerleştikten sonra da müzik yaşamım devam etti. Müzikten hiç kopmadım…

***Sevgili Adil Bey, Antalya’da koro yönettiniz mi, yönetiyor musunuz?

---İlk olarak, 2010 yılında Do-Re-Mi Müzik Merkezi TSM Korosu’nu yönettim. Aynı yıl beşincisi yapılan ve her yıl düzenlenen tüm koroların katıldığı Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) Türk Müziği Günleri etkinliklerine bestekâr Turhan Taşan’ı davet ederek katıldım. 2011 yılında Antalya Makine Mühendisleri Odası TSM Korosu’nda göreve başladım ve bestekâr Şekip Ayhan Özışık’ın eserleri ile ATSO etkinliklerinde yer aldım. 2012 yılında aynı korodaki görevim Türk sineması film şarkılarından oluşan çeşitli repertuvar ile bestekâr Amir Ateş’i davet ederek ATSO etkinlikleri ile davam etti. 2013 yılında mevcut korodaki şeflik görevim karma repertuvar ile ATSO etkinliklerinde sona erdi ve aynı yıl Antalya Kültür, Sanat ve Edebiyat Derneği (AKSED) TSM Korosu’nda göreve başlayarak, bestekâr Muzaffer İlkar besteleri ile yine ATSO etkinliklerine katıldım. 2014 yılında yine AKSED ile bestekâr Necdet Tokatlıoğlu besteleri ile Antalya’da yaşayan kızı Hande Özpar’ı konuk ederek ATSO etkinliklerini geride bıraktık. Bu etkinlikler 2015 yılında aynı koro ile bestekâr Osman Babuşçu’yu  besteleri ile ve 2016 yılında da Uğur Gür’ü güfteleriyle konuk ederek devam etti. Daha sonra bu korodaki şeflik görevinden de ayrıldım. 2017 yılında ise repertuvar çalışması amacı ile Antalya Meşk Grubu’nu  kurduk ve iki yıl devam etti. 2019 yılında, yeni kurulan Antalya Dilrüba TSM Korosu’nu yönetmeye başladım. Pandemi sürecinde ara verdik.         

***Ne zaman koro yönetmeye başladınız? Antalya öncesi hangi koroları yönettiniz?  

---İlk yönettiğim koro memleketimdeki Ceyhan Musiki Derneği Korosu’dur. Bu koroyu 1990 yılında kurduk ve 1995 yılına kadar sürdü. Daha sonra 2002 yılında Adana’ya taşındığımda, yeni kurulan Devlet Su İşleri (DSİ) TSM Korosu’nun şefliğini yapmaya başladım.   

***Müzikle ne zaman ve nasıl tanıştınız?

---Çocukluktan gelen bir tutku ile 1983 yılı itibarıyla Ceyhan Sanayi Sitesi’ndeki kendi işyerimde başladı… Türk Sanat Müziği dinlemeye ve söylemeye çok meraklıydım o yıllarda. İyi bir kulağım olduğuna da inanıyordum.

            ***Ailenizde müzikle ilgilenen başka kimse oldu mu?

---Yok.

***Sizi müzikte destekleyen oldu mu?

---Askerlik öncesinde, teyzemin beyi beni müzik konusunda zaman zaman teşvik etti. Teyzemlerde o yıllarda radyo ve televizyon olduğundan birlikte beraberce dinler ve söylerdik.

***Kişi ya da derneklerden müzik eğitimi aldınız mı?

---Hiçbir yerden ve kimseden yardım almadım. Bulunduğum yer itibarıyla zaten öyle bir imkân da yoktu. Sözünü ettiğim Ceyhan Sanayi Sitesi’ndeki kendi işyerimde tamamen kendi çabamla zaman zaman bazı dökümanlardan yararlanarak öğrendim.

***Hangi sazları çalıyorsunuz? Bu konuda kimlerden yararlandınız?

---Yine sadece kendi çabamla öğrendiğim udu çalmaya çalışıyorum. Hiç kimseden yardım almadım.   

***Besteleriniz devam ediyor mu peki?

---Evet, beste çalışmalarımı fırsat buldukça sürdürüyorum.

***İlk besteniz hangisi ve ne zaman beste yapmaya yaptınız?

---Müziğe başladığımda beste denemeleri yapıyordum. Bunların arasında yer alan Şeddi Araban Peşrevi olan ve TRT repertuvarına giren bestem benim İlk bestemdir.  1992 yılında ünlü bestekâr Arif Sami Toker Ceyhan’a geldiğinde bu bestemi ona gösterdiğimde beğendi. Daha sonra bu bestem 1995 yılında TRT repertuvarına alınan ilk bestem oldu.

***Bu bestenizin TRT repertuvarına alınmasını öğrendiğinizde nasıl bir memnuniyet yaşadınız?

---Şeddi Araban peşrevimin TRT repertuvarına alındığını öğrendiğimde çok mutlu oldum ve büyük bir heyecan yaşadım.  

***Güftelerini de yazdığınız besteleriniz oldu mu?

---Hayır olmadı.  

***Beste yaparken herhangi bir saz kullanıyor musunuz? Nasıl bir beste ortamını tercih ediyorsunuz?

          ---Beste yaparken asla saz kullanmam ve herhangi bir ortam seçmem.                   ***Kaç besteniz oldu bugüne kadar? Bunların kaçı TRT repertuvarına alındı?

---Besteye fazla zaman ayıramadım. Yaklaşık 60 kadar bestemin 11 tanesi TRT repertuvarındadır.   

***Bestelerinizden kasetlere, albümlere girenler oldu mu?

---Hayır, olmadı.

***Dönelim eserlerinize... Doğuş öyküsü olan bir bestenizi okurlarımızla paylaşabilir misiniz?

---Doğuş öyküsü olan tek bestem Şehnaz makamındaki “Bir vefasız yâr yüzünden “ mısraı ile başlayan şarkıdır. Şöyle ki… 1998 yılındaki Ceyhan depreminde evimi ve işimi kaybettim. Ekonomik olarak çok zor günler yaşıyordum. Çaresizdim. Sıkça olduğu gibi gecenin bir vaktinde sokakta moralim bozuk şekilde dolaşırken, bu besteyi mırıldanmaya başladım. Ve unutmuş olduğum bu bestenin notu elime geçti. Hemen yeniden yazarak tamamlayarak TRT denetim kuruluna gönderdim, geçti.

  ***İyi bir bestenin ölçütleri nedir size göre?

            ---İyi bir beste iyi bir güfteyle başlar. Melodi yaratıcılığı çok geniş olmalı ve beste yapılırken yaşanmalıdır.

            ***Peki iyi bir güfte neyle başlar… Hangi nitelikleri olmalıdır…

            ---Bana göre iyi bir güftenin öyküsü olmalı. Bir şeyler ifade etmelidir. Yani şiirsel nitelikleri olmalıdır.  

            ***Bestelerinizle vermek istediğiniz bir mesaj var mıdır? Erişmek ve yansıtmak istediğiniz nitelik çizgisi nedir?

            --Türk müziğine katkı sağlayan, sanat ağırlıklı, nitelikli ve kalıcı besteler yapmak isterim. Bestelerimde beğendirmek ve eğlendirmek gibi bir gayretim yoktur. Sanat ve duyguya önem veririm. Musiki geleneğine bağlıyım?

            ***Türk Sanat Müziğimiz bugün iyi bir yerde midir? Değilse, sorunları var mıdır?

            ---Maalesef musikimiz korolar ve topluluklar olmasa sahipsiz durumdadır. Toplumumuz genelde eğlenceye ve gürültüye çok düşkün. Sanat ve ciddiyet istenmiyor.

            ***Beğendiğiniz, etkilendiğiniz, örnek aldığınız besteciler kimlerdir?

            ---Hepsinin yeri ayrı ve farklı. Yine de Hacı Arif Bey, Selahattin Pınar  ve Avni Anıl derim. .

            ***Genç bestecilere ve besteci adaylarına  önerilerde bulunmak ister misiniz

            ---Genç bestecilerimiz ya da besteci adaylarımız müziğimizi araştırsınlar, incelesinler, dinlesinler ve daha deneyimli bestecilerle irtibatta bulunsunlar.  Çok bestem olsun düşüncesi olmadan kaliteli ve duygulu eserler yapmalarını öneririm.  

            ***Müzik yaşamınızla ilgili olarak bir anınız var mı desem?...

            ---Unutamadığım anı olarak, TRT repertuvarına kabul edilen ilk bestem şeddi araban peşrevini Adana’nın Sesi TSM Korosu Şefi merhum bestekâr Reyhan Karataş hanımefendi beni arayarak repertuvara aldığını söyledi ve çalışmalarına davet etti. Ben de yanıma bir arkadaşımı alarak gittim. Çalışmayı izlerken sıra benim peşreve gelince arkadaşımın yanında oturan ileri yaşta bir, arkadaşımın kulağına yaklaşarak, “rahmetli ne eser yapmış be” diyor. Tabii benim haberim yok ve adam gerçeği öğrenince benden özür diledi. Buna çok güldüm.    

***Zaman ayırıp, katkıda bulundunuz. Teşekkür ederim.

---Rica ederim, ben teşekkür ederim, İyi çalışmalar dilerim.



YAZARLAR

  • Çarşamba 34 ° / 23 ° Gök gürültülü sağanak yağış
  • Perşembe 32 ° / 21 ° Gök gürültülü sağanak yağış
  • Cuma 32 ° / 21 ° Güneşli
  • BIST 100

    1.123%0,19
  • DOLAR

    7,8191% 0,03
  • EURO

    9,1930% 0,16
  • GRAM ALTIN

    476,80% 0,96
  • Ç. ALTIN

    786,72% 0,96