ÖDÜLLERLE ADINI DUYURAN BESTEKÂR
Tarih: 19.10.2015 14:07:08 / 781okunma / 0yorum
Cumali KARATAŞ

  /resimler/2015-10/19/1407392871295.jpg                               

TSM´nin yozlaşmasından dert yanıp, gündeme gelmesi gerektiğini söyleyen Saadet İdrisoğlu, 256 bestesiyle en çok bestesi olan kadın besteciler arasında 3. sırada yer alırken; Manisa Altın Lale ve Amasya Altın Elma gibi ulusal yarışmalardan ödüller kazanarak adını duyurmasıyla dikkatleri çeken çok yönlü bir sanatçılarımız arasında bulunmaktadır.

/resimler/2015-10/19/1404025214350.jpg

***Müziğe nasıl başladınız; aile, çevre ve genetik etki faktörleri var mıydı size göre?                

Genetik olarak var bizim ailede… Abim Muzaffer Hallaçoğlu´nun sesi çok güzeldi… İlkokulda Avni Anıl´ın eserlerini söylerdim. Radyodan, gramofon ve pikaptan şarkılar dinlerdim. Teneffüs de öğretmenler beni odalarına çağırıp, şarkı söyletirlerdi. Yıl sonu müsamarelerinde abim cümbüş çalardı, ben de şarkı söylerdim. Bir de ailede müzik sevgisi vardı. Radyo, gramofon, pikap vardı bizim evde. Radyo hiç kapanmazdı ve hep TSM şarkılarını çalardı. Oğlum Özcan babasına gitar almak istediğini söylediğinde rahmetli eşim Mehmet Özkeleş:”Lan oğlum bizim ailede roman yok, siz kime çekmişsiniz” dedi.

            ***

/resimler/2015-10/19/1404279430035.jpg

Çalgıcıya kız vermezlerdi ya o hesap biraz… 

            ---Yine aynı keza… Diğer oğlum Cavit babasından bağlama istediğinde:”Git Ali Limoncu´ya al” dedi. Ertesi gün de gidip parasını verdi. Sonra oğlum Cavit kendi kendine çalmaya başladı.

            ***

İlkokuldan sonra yaşamınızdaki müzik sevgisi nasıl devam etti?

---Daha sonra, 13 yaş gibi, çok küçük yaşta evlendim ve çocuklarım 5-6 yaşına gelinceye kadar müziğe ara verdim. İl Kültür Müdürlüğü Korosu, Adana Öğretmenler Korosu, Divan Musıki Derneği, Çukurova Musîki Derneği ve Hukukçular Derneği Oda Korosu ile Başkan ve Şef Yardımcılıklarını yürüttüğüm Gönül Bahçesi Musîki Derneği TSM Korosu´nda solist olarak sürdürdüm çalışmalarımı. Öğretmenler Korosu´na devam ettikten bir hafta sonra solo aldım. Nota bilgim yok, bir enstrüman da kullanmıyorum.

Bu ara böyle bir neşe ve muhabbet içinde söyleşimiz sürerken, Besteci Saadet Hanım´ın eşi ünlü bestekâr Suphi Bey´den ders alma konusunda pazarlıklarına  şaşkınlıkla tanık oldum!.. Tabii bunlar işin şaka tarafı.  

***

/resimler/2015-10/19/1405063181462.jpg

Şiirleriniz var, kimler besteledi şiirlerinizi?

---Eşim Suphi Bey “Gönlümün bahçesinde uçan kelebeğimsin” kürdili hicazkâr, Ali Şenozan, “Bir gün gelir de gidersen eğer” hüzzam; İsmail Demirkıran “Gönlüm bir kelebek” ve adlı şiirlerimi bestelediler.

***İlk şiiriniz hangisi?

---Şiirlerimi Suphi abin için yazdım. Yukarda da söylediğim üzere, ilk şiirimi Suphi Bey kürdili hicazkâr olarak besteledi. Gönlümün bahçesinde uçan kelebeğimsin.

Sevda dolu gönlümde bitmeyen sevincimsin.

Sevginle çok doluyum, içimdesin her zaman.                                                          

Sevda dolu gönlümde bitmeyen sevincimsin.

***Toplam ne kadar şiir yazdınız?

---300´e yakın güfte yazdım şarkı sözü olarak.

***Bestelerinizin sayısı kaça ulaştı.

---Toplam olarak 256 beste yaptım. 31 bestemin beste ve güftesi bana ait. Bunun yanı sıra, yukarda da dediğim gibi Suphi Bey, Ali Şenozan ve İsmail Demirkıran tarafından şiirlerim bestelendi? Toplam olarak yer alan bu 34 bestem TRT repertuarına alındı. 

***Şarkı sözü yazmayı neden bıraktınız?

---Güfte yazmayı, beste yaptığım için bıraktım; ayrıca, dışarıdan gelen güfteler daha cazip olduğu için.

***Bu yönden, kendinizi geri plana atma gerçekçiliği ve nesnelliğinde olmanız güzel tabii… Peki yazdığınız şarkı sözü  ya da güfteleri bir kitap haline getirmeyi düşünüyor musunuz?

---Şiirlerim için bir kitap düşünmüyorum ama bestelerim için düşünürüm.

***Bestelerinizi yapmak için özel bir ortam tercihiniz oluyor mu?

---Özel bir ortam tercihim olmuyor. Geldiği zaman belli olmuyor.

***Müziğe başladığınız beş yıl gibi kısa bir süreçte 256 beste ve beste-güfte birlikteliğiyle eserler ortaya koymanız gibi çok yönlülüğün yanı sıra Manisa ve Amasya gibi ulusal ölçekli beste yarışmalarından da önemli ödüller kazanmaya başlayarak, iddaa taşıdığınızı da ortaya koydunuz. Bundan sonrasının geleceğini de umuyorum… Tabii bunun bir altyapısı ve birikimi de var… Bu konuda neler diyeceksiniz?...

/resimler/2015-10/19/1405320681299.jpg

-Manisa Altın Lale Yarışması´nda (2012) güftesi Cahit Deniz´e ait olan “Gurbet mi hasret mi bilmem” adlı Muhayyer Kürdü ve Amasya Altın Elma Yarışması´nda da (2014) güftesi Ertunç Toprakezen´e ait olan “Karbeyaz gelinlik yakışmış sana” adlı Nihavent-Tango  bestelerimdi kazandığım ödüller.

***Ödüllerin sanatçıya bir katkısı oluyor mu?

--- Elbette… 600 beste arasından ilk ona kalan eserler arasında yer almak insanı kamçılamaz mı?

***Yukarıda çok yönlülükten söz ettik… Bu çok yönlülük içinde farklı ve özgün bir ses rengiyle eserleri yorumlamanız da var.  Güzel bir sahne olduğu da biliniyor… Şiir, güfte, şarkı sözü ve beste de dedik….  Bunlara ek olarak başka sanat dallarıyla uğraşınız oldu mu?    
            --- Başka sanat ya da edebiyat dallarıyla bir uğraşım olmadı?

*** Şarkılar bestekârın çocukları gibidir, bir ayrım yapmayacağınızı bilsem de, yine de, besteleriniz içerisinde en çok sevdiğiniz beste hangisidir desem nasıl bir yanıt verirdiniz?

---“Acımadın mı?” adlı hicaz bestem en çok sevdiğim bir şarkıdır.

***En çok sevdiğiniz makam ya da makamlar hangilerdir peki?

---Hicaz, Muhayyer, Muhayyer Kürdi ve Hüseyni makamlarını daha çok seviyorum.

***Toplam 256 beste ile kadın besteciler arasında da sanırım ilk sıralardasınız?

---Evet, orda da Mediha Şen Sancakoğlu´nun ardından 2. sıradayım, 3. sırada Pınar Köksal var.

***Tabii burda Adana, Çukurova, hatta Akdeniz Bölgesinde en çok besteleri olan besteciler arasındasınız?.. Bir on kadar Çukurova´da var yalnız…

---Onu düşünmemiştim, doğru ama.

***Peki size, 256 bestesi olan bir bestekâr olarak müzikal açıdan bir sorununuz var mı desem, nasıl yanıt verirdiniz?..

            ---Sorun olarak var evet… Benim gibi yüzlerce TSM bestecisinin sorunu var… Bugün için zaten TSM oldukça gerilemiş durumda ama bir de yaptığımız besteler çalınmıyor, yorumlayan, halka ulaştıran yok. TRT Repertuarındaki 23-24 bin bestenin, özellikle günümüz bestecilerinin eserleri televizyon ve radyolarda seslendirilmeli ki besteciye bir teşvik olsun, sanat müziği sevilebilsin. Ne yazık ki bu yok işte… Yalnız, son zamanlarda, Turhan Taşan, hazırlamış olduğu “TRT Nağme”de şarkılarıma yer verdi.

***TSM´nin gerilemesinden söz ettiniz… Neden geriliyor TSM?..

---TSM´nin daha iyi bir yere gelebilmesi gerekir. Gittikçe geriliyor. Hep pop müzik, halk müziği ama TSM´ne ağırlık verilmiyor. Daha çok gençliğin dinlemesi için sanat müziği yayınları yapılması gerekir. Eskiden Türk filmlerinde Türk Müziği şarkıları çalardı ama son zamanlarda Türk Sanat Müziği´ni yozlaştırdılar. Hiçbir yerde çalınmıyor.

***Sizin döneminizde TSM nasıldı?

---Türk Sanat Müziği´nden başka müzik dinlemezdik. Hep TSM,  Türk Halk Müziği dinlerdik. Bizim çocukluk ve gençlik yıllarımızda çok daha parlaktı TSM. Radyomuz hiç susmazdı; plaklarımız hep çalardı; gramofon, kasetçalar hep vardı bizim evde. 

***Türk Sanat Müziğinin eskisi gibi iyi bir yerde olması için neler yapılması gerekir sizce?

---Televizyon ve radyolarda çalınıp söylenerek gündeme gelmelidir. Özel televizyonların TSM eserleri okuması, okutulmaya zorlanması gerekir. Hiç yer vermiyorlar. Bir magazin programında bile TSM sanatçısı yok. Ayrıca… İlkokullarda yetenekli öğrencileri sınavlarla belirleyip, o çocukları okuyacağı özel okullarda yetiştirilmesi gereklidir. Eğitim sistemimizde en baştan bu uygulanması gerekir… Ayrıca okullarda çocuk koroları da kurulmalıdır. Çocuklarımıza, gençlerimize sanat müziğimizin sevdirilmesi gerekir. Çünkü o bizim öz müziğimidir. Türk Halk Müziği ile Türk Sanat Müziği kardeştir.

***Beğendiğiniz bestekârlar kimlerdir?   

---Avni Anıl, Sadettin Kaynak, Alaaettin Yavaşça ve Suphi İdrisoğlu.

***Görüşmemizin sonuna doğru, bir dönem Adana Belediye Konservatuarı´nda görev alan ünlü bestekâr Avni Anıl´ın kendisini kızı gibi çok sevdiğini ve “Kuytu ormanlar gördüm gözünün haresinde” adlı o güzel şarkısının bestelenmesinin kendilerinde bir yemek sırasında doğduğunu belirten Saadet Hanım´a teşekkür ettiğimizde, “Ben teşekkür ederim buraya kadar yorulup geldiniz. Ayrıca tarihi ve sanatçı yönüyle belleklerde yer eden Yeni Adana Gazetesi´nin sanat dostlarına, okurlarına buradan selamlar olsun derken beste ve güftesi kendisine ait olan bir şarkısının dizeleriyle görüşmemizi noktalıyoruz. 

Gönlümle oynama oyuncak değil.

Kalbim bir mabettir virane değil.

Seviyorum inan hiç yalan değil.

                     ***

Ömrümce seveceğim, aşkım yeminim.

Yemnim aşkımdır hiç rüya değil.

        ***                       

Ben kadar seveni bulamazsın sen.     

Sev desem de beni sevemezsin sen.

Bu gerçek aşkıma inanmazsın sen.  

Güfte-Beste

Saadet İdrisoğlu         

Anahtar Kelimeler: ÖDÜLLERLE, ADINI, DUYURAN, BESTEK
Okuyucu Yorumları (0 yorum)
Adınız Soyadınız *
Güvenlik *
Yenile
 
Yorumunuz *
Yazarın Diğer Yazıları
*** ASLAN İLE KARTAL *** (15 Mayıs 2017 - Pazartesi)
Çocuk öyküleri (02 Mayıs 2017 - Salı)
ÇUKUROVA VE TRT´NİN ONURU SUAT YILDIRIM (17 Nisan 2017 - Pazartesi)
SANAT SAYFASI YILLIĞI 2016-2017 24. YIL (03 Nisan 2017 - Pazartesi)
ADANA´DAN BİR BİLGE ÖZGEN GEÇTİ (31 Ocak 2017 - Salı)
*** AHMET REMZİ DESTANI *** (02 Ocak 2017 - Pazartesi)
“SEVENLER ANLAR” NEYZEN BESTEKÂRI (19 Aralık 2016 - Pazartesi)
ADANA´DA BİR MESAM GÜNÜ (05 Aralık 2016 - Pazartesi)
ŞARKININ “OKYANUS”UNDA BİR TALAT ER (24 Ekim 2016 - Pazartesi)
BİR TÜRKÜ USTASI ALİ LİMONCU… (26 Eylül 2016 - Pazartesi)
ABDURRAHMAN KESKİNER İLE RÖPORTAJ (12 Eylül 2016 - Pazartesi)
YAPI MESLEK LİSELİLER BULUŞTU (11 Temmuz 2016 - Pazartesi)
ÇUKUROVA´DA BİR ORHAN PAMUK (26 Haziran 2016 - Pazar)
***DERGİCİ LİSELİLER*** (09 Mayıs 2016 - Pazartesi)
BİR GURBET ÖYKÜSÜ (03 Mayıs 2016 - Salı)
***ERDAL YALÇIN İLE RÖPORTAJ *** (18 Nisan 2016 - Pazartesi)
“RESMİN GÖZYAŞLARI …” (11 Nisan 2016 - Pazartesi)
MESAM´DA BAŞKANLAR DÖNEMİ (28 Mart 2016 - Pazartesi)
DÜNYA ÖYKÜ GÜNÜ KUTLANDI (22 Şubat 2016 - Pazartesi)
ÇOCUKLARA İMZA GÜNÜ (17 Şubat 2016 - Çarşamba)
ÇİÇEKLERİN DİLİYLE BİR BİTKİ SOHBETİ (08 Şubat 2016 - Pazartesi)
PORTRELERİN FOTOĞRAFÇISI ALİŞER AVCI (01 Şubat 2016 - Pazartesi)
ZEKÂYİ GÖKKAYA İLE RÖPORTAJ (26 Ocak 2016 - Salı)
ARİF KESKİNER´İN YAŞAR KEMAL´I (18 Ocak 2016 - Pazartesi)
“ŞİİR HAYATIN BURASINDA” (18 Ocak 2016 - Pazartesi)
ADANA´NIN KURTULUŞU ŞARKIYLA KUTLANDI (11 Ocak 2016 - Pazartesi)
TOROSLAR´DA BOZLAK TEŞEKKÜRÜ (09 Kasım 2015 - Pazartesi)
RESSAM SUAVİ NUMANOĞLU İLE GÖRÜŞME (02 Kasım 2015 - Pazartesi)
YÜZYILIN AĞIDI SARIKAMIŞ-10 (15 Ekim 2015 - Perşembe)
YÜZYILIN AĞIDI SARIKAMIŞ-9 (15 Ekim 2015 - Perşembe)
YÜZYILIN AĞIDI SARIKAMIŞ-8 (15 Ekim 2015 - Perşembe)
YÜZYILIN AĞIDI SARIKAMIŞ-7 (15 Ekim 2015 - Perşembe)
YÜZYILIN AĞIDI SARIKAMIŞ-6 (15 Ekim 2015 - Perşembe)
YÜZYILIN AĞIDI SARIKAMIŞ-5 (15 Ekim 2015 - Perşembe)
YÜZYILIN AĞIDI SARIKAMIŞ-4 (15 Ekim 2015 - Perşembe)
YÜZYILIN AĞIDI SARIKAMIŞ-3 (15 Ekim 2015 - Perşembe)
YÜZYILIN AĞIDI SARIKAMIŞ-2 (15 Ekim 2015 - Perşembe)
YÜZYILIN AĞIDI SARIKAMIŞ-1 (15 Ekim 2015 - Perşembe)
OZAN BİLDİK´LE GÖRÜŞTÜK… (15 Ekim 2015 - Perşembe)
KIBRIS DENİNCE… (07 Ekim 2015 - Çarşamba)
TED´İN SANAT ÇOCUKLARI (07 Ağustos 2015 - Cuma)
Sayfa:
EKONOMİYE BAKIŞ
BAŞYAZI VE GÜNÜN YORUMU Çetin Remzi YÜREGİR
ÜÇ NOKTA SATIRBAŞI
Nurettin ÇELMEOĞLU - BİRAZ GÜL BİRAZ DİKEN
Nurettin ÇELMEOĞLU - BİRAZ GÜL BİRAZ DİKEN
‘PAVYON KUŞU´ OLUŞUMA DAİR
Birgül Ayman GÜLER
Birgül Ayman GÜLER
AKP´NİN ANAYASA DEĞİŞİKLİĞİ KOMİSYONDA ELE ALINIRKEN, “REJİM DÖNÜŞTÜRÜLÜYOR” ELEŞTİRİLERİ SÜRÜYOR
Cumali KARATAŞ
Cumali KARATAŞ
Çocuk Öyküsü*** TAVŞAN YUVASINDA YANGIN ***
Zeynep Kural-İNCE DOKUNUŞLAR
Zeynep Kural-İNCE DOKUNUŞLAR
ADANA HER ŞEYİN EN İYİSİNİ HAK EDİYOR
Ali MARALCAN- EMEKLİ KURMAY ALBAY
Ali MARALCAN- EMEKLİ KURMAY ALBAY
ULUSAL KURTULUŞ SAVAŞININ ÖZGÜRLÜK VE EGEMENLİK GÜNEŞİ 19 MAYIS 1919 SABAHI KAHRAMANLAR DİYARI SAMSUNDA DOĞDU
Ahmet ERDOĞDU
Ahmet ERDOĞDU
21.12.2015 DEN 23.11.2016 YAZI VE RÖPORTAJLAR-5
TURUNCU ADAM - Mahmut REYHANİOĞLU
TURUNCU ADAM - Mahmut REYHANİOĞLU
İNANMAK BU OLSA GEREK.
KONUK YAZAR
KONUK YAZAR
DÜŞÜNCENİN BİLİM, SANAT VE GERÇEĞE UYGUNLUĞU-Fikri Akdeniz (*)
Tufan ALPAT-EMEKLİ HAKİM
Tufan ALPAT-EMEKLİ HAKİM
KÜÇÜK YAŞTA EVLENMELER
Ahmet  DUMAN
Ahmet DUMAN
CHP Bir Siyasi Partidir…
Süreyya KÖLE - YANSIMALAR
Süreyya KÖLE - YANSIMALAR
ÜZÜNTÜYE CEZA
Mustafa Gazalcı -"Öğretmenin Not Defterinden"
Mustafa Gazalcı -"Öğretmenin Not Defterinden"
ÖRNEK BİR EĞİTİM SİSTEMİ: KÖY ENSTİTÜLERİ…
M. Ziya YERGÖK
M. Ziya YERGÖK
SAHADAN GÖZLEMLER: HAYIR YÖNÜNDE
Cihat OVALI-SPOR YORUM
Cihat OVALI-SPOR YORUM
MAVİ ŞİMŞEKLER 34 PUANA DEMİR ATTI
Prof. Dr. Mehmet TOMANBAY
Prof. Dr. Mehmet TOMANBAY
DÖRDÜNCÜ SANAYİ DEVRİMİ VE TÜRKİYE
İlhan ALPER
İlhan ALPER
ŞİMDİKİ ÇOCUKLAR…
Prof. Dr. İbrahim ORTAŞ,
Prof. Dr. İbrahim ORTAŞ,
İnsanlığın Derinleşen Sosyal Sorunlarını Çözecek Olan İnsan Beyni mi? Yapay Zeka mı?
OKUR KÖŞESİ
OKUR KÖŞESİ
BAYRAM MI GELMİŞ?
Cezmi DOĞANER
Cezmi DOĞANER
EĞİTİM VE EDEBİYAT
TANSEL ÇÖLAŞAN
TANSEL ÇÖLAŞAN
Sevgili dostlar merhaba,
AHMET KAYTANCI-GÖKÇEBEL
AHMET KAYTANCI-GÖKÇEBEL
ZELİHA VE ÇOCUKLARI
Av.Cemil DENLİ
Av.Cemil DENLİ
“ARTIK MECLİS VAR !”
Düşler Düşünceler-Tekgül Arı
Düşler Düşünceler-Tekgül Arı
Okur Hareketi
Celal Topkan
Celal Topkan
BÜYÜK BİR BİLGE VE DÜNYA LİDERİ ATATÜRK´Ü ANLAMAK VE KAVRAMAK -3
Hasan GÜNEŞ- İLK ADIM
Hasan GÜNEŞ- İLK ADIM
İNSAN HAKLARI EĞİTİMİ
Hüseyin ÖZBEK
Hüseyin ÖZBEK
İNTİHAR BELGESİNİ YIRTAN MECLİSTEN ARDINDA İNTİHAR MEKTUBU BIRAKAN MECLİSE
Saniye Akay Demirel
Saniye Akay Demirel
´Beni kör kuyularda merdivensiz bıraktın Denizler ortasında bak yelkensiz bıraktın.´
Zekai BULUÇ
Zekai BULUÇ
YENİ ve BULUNMAZ (!) KOMŞULARIMIZ
Can UĞURATEŞ-Sırası Geldikçe
Can UĞURATEŞ-Sırası Geldikçe
ABD-TÜRKİYE VE BÖLGE
Mahmut TEBERİK- AYRAÇ
Mahmut TEBERİK- AYRAÇ
Hayallerim Var!
Ahmet DOKUZOĞLU-NE DEMİŞTİK?
Ahmet DOKUZOĞLU-NE DEMİŞTİK?
CENNET KADIN
Yılmaz AYDOĞAN / BÖYLE GİTMEZ!
Yılmaz AYDOĞAN / BÖYLE GİTMEZ!
İŞ PARAYLA YAPILIR
Vahit ŞAHİN
Vahit ŞAHİN
SİZ HİÇ MAVİ BULVAR´DAN GEÇTİNİZ Mİ?
Ahmet YAHŞİ
Ahmet YAHŞİ
İHTİYARLAR PERİŞAN EDİLMESİN
GÖKTEN GELEN-BASRİ GÖK
GÖKTEN GELEN-BASRİ GÖK
ÇOCUĞA ŞİDDET
AZ ve  ÖZ A.AKDAMAR
AZ ve ÖZ A.AKDAMAR
BİRİ ANLATSA!...
Başlangıç Tarihi
Bitiş Tarihi
Bugün
14 °C
Perşembe
15 °C
Cuma
16 °C
Çok Okunanlar
Çok Yorumlananlar
ÜÇ NOKTA SATIRBAŞI

/resimler/2016-2/23/1416139429844.jpg

ADANA`DA NÖBETÇİ ECZANELER

/resimler/2015-5/28/1255038362873.jpg

ADANA İLİ ÖNEMLİ TELEFONLAR

/resimler/2016-3/22/1515302901917.jpg

HAFTANIN PANAROMASI

/resimler/2017-5/23/1458036914194.jpg